Sommarsår



I måndags efter jobbet upptäckte jag ett sår på Sandrós, mellan örat och ögat. Rengjorde såret och igår var det ytterligare ett sår i närheten, dessutom flera ”krustor”. Vid rengöring hittade jag ett sår under käken också. Tankarna gick från bruten käke till rullat sig över en giftig växt. Jag fick inte ihop det.


I morse hade tempen gått upp och ganaschen var stekhet. Insåg min begränsning och ringde veterinären.

Det ser lika vidrigt ut som det låter. Hon har via ett sår fått fluglarver under huden. 



Habronema, sommarsår som orsakas av fluglarver. En avmaskning ska hjälpa. Habronema smittar inte till andra hästar eller till människor.

Men hon har även en kraftig inflammation och svullnad som behöver fås bort. Så en penicillinkur och Metacam.

Ingen sommar utan skador och veterinärräkningar. Hade nästan hoppats på ett undantag i år, men nej.

Sandrós var iallafall jätteduktig med veterinärens behandling. Dessutom är hästar fantastiska om man tar sig tiden till att ”lyssna på dom”. Det var faktiskt Sandrós som kom till mig i måndags och talade om att nått var på tok. Hennes sätt att komma fram var annorlunda mot vanligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Råd efter kastrering av hingst