Ledig torsdag...



En ledig torsdag går lika bra som en ledig onsdag, att fylla med häst aktiviteter.

Fodrade hästarna till vit backe som ganska snabbt bara förvandlades till en blöt backe. Blir glad av första snön men blir ännu gladare om det fryser på i några veckor innan snön kommer.




Nu är vi redo, hästarna fick skor, brodd och sulor igår. Två hovslagare, jobbar snabbare än en. Jäklar vilket tempo det gick i för Gummi och hans praktikant att sko 5 hästar.

Nu är vi utrustade för halt underlag och redo för vintern. Jag har börjat förbereda för varmvattenbaljorna för nu fryser vattnet på natten. Det saknades dock en sladd som skall kompletteras med inom kort.





Resterande gruppen av unghingstar åkte iväg igår också. Dom två äldsta "dumstrutarna" fick lyftas in i transporten. Men då var dom också tvungna att gå på transporten med lemm. Dom fyra yngsta, slapp transport med lemm och hoppade på av sig själva utan grimmor och allt.




Nu har jag bara resten av höstjobbet kvar, att riva hagar, bära hem alla saltstenar, vattenbaljor, att tvätta ur dom osv.

Tur jag redan vet hur min lediga onsdag nästa vecka ser ut (eftersom jag inte är hemma i helgen och kan göra detta),




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"