Något fel på Ómur


Något är fel med min vän Ómur. Det började för några veckor sedan och eftersom jag har ett återbesök hos veterinären inbokad nästa vecka, så har jag avvaktat med att åka till veterinären en extra resa för att kolla upp detta. Tänkte att jag har tid på mig att utforska lite vad det kan vara. Jag har ridit, longerat och tömkört utan att märka något konstigt. Det knäpper i hans bakknän, men det har det alltid gjort lite då och då. Ungefär som för oss människor att vi har problem med ledvätskan.

Det här är alltså inte gaffelbandet, som han har haft problem med tidigare. Gaffelbandet är utläkt och vi har fått sätta igång, inte bara med skrittarbete som vi hållit på med senaste året utan vi har även fått tölta/trava i några månader. Återbesök på detta var inbokat till nästa vecka.

Men för ett par veckor sedan började han att få panikattacker i stallgången. Helt oförberett kunde han explodera medan jag borstade eller efter att jag sadlat och höll på att sätta på mig hjälmen. Jag har inte kunnat koppla detta till något, hur jag än funderat. Ev att det enbart hänt när jag varit på hans vänstra sida vid flanken. Det började med små ryck men förra helgen fick han ett riktigt stort utbrott och som tur är kom han loss, annars hade det kunnat gå illa.

Jag hade selat honom och skulle ut och köra lite rockard. Han stod helt klar, med sele, tömmar och träns. Han stod i stallgången, uppbunden med grimma utanpå tränset. Jag hade varit utanför och ställt i ordning rockard och lagt dit en dyna för mig att sitta på. Ställde mig vid stalldörren och skulle "bara" skicka iväg ett SMS innan jag tog ut honom. Från ingenstans exploderar han. Denna gång stod jag inte ens i närheten, som jag tidigare gjort, utan stod ca 3-4 m framför.

Efteråt skakade han som ett asplöv. Det är helt tydligt att det helt plötsligt uppstår smärta, någonstans, men var?

När detta hände senast, även om det var värre än vanligt, tog jag ut honom och tömkörde istället för att köra. Bara för att varva ner både mig och honom. Det gick helt utan problem och han var helt som vanligt. Men när vi kom tillbaka till stallet spände han upp sig och visade obehag för stallgången. Selade av honom i boxen istället.

Efter detta har det gått bra att ställa upp honom i stallgången, men jag har inte vågat binda upp honom och det behövs heller inte för han står snällt.

Otroligt obehagligt och väldigt frustrerande då jag inte vet var vi ska börja leta efter fel...

Kommentarer

Jag vet inte riktigt om det här har med detta att göra men en person som jag känner (känner personen väldigt lite dock) har berättat om sin häst som helt plötsligt fick panikattacker och sedan var lugn som den brukade vara i normala fall. Denna häst gick dock in i saker också, särskilt när hästen kom från mörkt till ljust och tvärtom. Det var något fel på ögonen.. Tänkte att det kan vara värt att kolla upp om du ändå tar honom till veterinären??

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"