Stáli från Jemthagen

Exteriör 8.24, 143 cm i mankhöjd
Nu är han stamboksförd, Stáli från Jemthagen.

För det första måste jag säga, jag är imponerad, han har ett lynne av GULD. Började med att stå som ett ljus på mätningen, tror inte han lyfte en enda hov, en enda gång, under hela mätningen, förutom när dom bad honom för mätning. Inga problem att mäta hans testiklar heller.

Lika på exteriörbedömningen, uppställd, stilla och lugnt. Domarna fick ta på honom och lyfta hovar. Inte alla hingstar som kan bete sig så exemplariskt. GULDKLIMP!

Han fick 9:or för sitt vackra och tilltalande huvud och sin långa fina man/pannlugg. Han fick 8,5 på hals/manke/bog, som han ärvt efter sin far och farfar. I övrigt fick han 8:or. Mycket imponerad av hans exteriörbedömning på 8,24 totalt.

Han är idag 143 cm i mankhöjd.

8,0 för tölt och 8,5 för sakta tölt

Han fick en jättefin 5-årsbedöming för ridegenskaper.

8,5 för trav, helhetsintryck och sakta tölt.
8:or för tölt, galopp, spirit och sakta galopp.
Passen var typ andra gången han reds i så den hade jag inte så höga förväntningar på (ännu). Med mer styrka och träning så kommer det att finnas pass i honom utan tvekan.
Sedan blev det en total flopp i skritten, den ville sig helt enkelt inte, där fick han bara 6. Spänd, med kort och överilat steg. Supertrist!

8,0 för galopp och sakta galopp
Stális 5-årsbedömning är väldigt lik hans fars 5-årsbedömning. Har länge sagt att han är så lik sin far. Ser inte alls mycket av Meyla i Stáli. Jo, vänligheten, men den kommer nog även från hans far.

Bedömer alltid mina hästar själv inför en bedömning. Allt för att lära mig mer. Exteriört fick Stáli bättre än vad jag hade tippat, jag hade inte tippat 9 för huvud och jag hade inte tippat 8.0 för benställning och benkvalitet. Jag hade tippat 8,5 för huvud och 7,5 för benst och benkv.


På ridbedömningen hade jag tippat rätt på allt utom skritten. Men på hemmaplan har han ju visat mig en annan skritt än den han visade upp för domarna. Så kan väl säga att han lurade mig :)

Alla bilder är tagna av Lena Fernlund, som äger Stális far Kastali från Västeråsen.
Tack Lena!

Stort tack även till Ann-Sofie Lilja som tillverkade denna guldklimp!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd