Frost och dimma

Freydís och Júlia
Härlig ledig onsdag hade jag igår. Älskar att vi fått kyla och frost. Kylan gör att vi slipper leriga hagar och frosten lyser upp kvällarna ganska rejält. Nu slipper vi mörkret.

Hästarna går nu på full ranson hösilage, analyseraat och därmed en ny foderstat sedan en vecka tillbaka. Innan dess blandade vi hösilgae med torrhö i ca 2 veckor för att göra övergången hyfsat smidig. Hullbedömning regelbundet och därefter anpassar vi foderstaten under vintern. Tycker att det är skönt med fodring på vintern, det är hömängden som avgör hullet. Inget extra bete som dom kan äta sig feta på.

Saknar snön, för nu är underlaget väldigt hårt. Rider helst i skogen och ute på ängarna. Alla grusvägar är stenhårda. Det blir mycket skritt för alla hästar, inte enbart Ómur. Knöligt som bara den på vissa ställen.
Stona
Vill köra in Júlia eller Júni i vinter. Vem det blir har jag inte bestämt ännu. Det började en inkörningskurs förra helgen hos Magnus. Men kände att jag inte mäktade med det före jul. Så förhoppningsvis hakar jag på nästa kurs som börjar i februari. Tills dess ska jag öva hemma så mycket som möjligt.
Júni ute och tömkörs
Förbereder med tömkörning och när det känns befäst, fortsätter vi med draglinor. Sedan får vi se om vi hinner få till fasta skacklar innan det är dags för kurs. Kursen är toppen på det sättet att man får hjälp av flera andra. Inkörning är svårt att göra helt själv, näst intill omöjligt, om man vill vara helt säker. Men det finns mycket man kan göra själv i förberedelsesyfte.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd