Detta med färger

Snart är det dags att börja ID-kontrollera årets föl. Har mina första halvblodsföl bokade till nästa vecka. Sedan kör jag igång på allvar efter VM.

Det är roligt. Får se mycket fölungar, träffa hästägare och se olika färger.

Har haft Islandshäst sedan 1997 och bara haft fuxar och svarta. För fyra år sedan föddes Bruno och då bröts trenden, han är brun. Blev jätteglad. Haha.

Vi har haft hingst och stoflock i många år och där har det funnits en och annan skimmel med i gruppen.

Ómur har fått betäcka två skäckdamer. Blaer fick betäcka ett silversto. Dom enda färgklickarna vi haft på gården tidigare år. Aldrig våra egna utan bara besökare.

I årets hingstflock finns det två blacka bröder. En brunblack och en musblack. Första gången vi haft blacka.

I år har vi även ett brunblackt skäcksto i flocken med ett brunt skäckhingstföl.

Så i år har vi slagit på stort på färgkartan.

Själv gillar jag fux mest av allt. Det tristaste jag vet är skimmel, jag skulle aldrig orka hålla dom ren.

Men en bra häst har ju ingen färg.

Kommentarer

Anonym sa…
Men vilka snygga rumpor

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"