Vintern är slut



Det tar alltid slut efter påsk. Spelar ingen roll om påsken är i mars eller april, tidigt eller sent. Det är månen som styr och därmed är vintern slut efter påsk. 

Efter påsk har vi alltid två skit veckor dvs det tinar, det är blött och all skit kommer fram, hästskit, hundskit och kattskit.
Det är dags att börja rensa, plocka och städa. Men det är mycket snö kvar. På gräsmattor och i hagarna.

Men grusgången är snöfri, likaså ridplan dvs det som varit plogat, är snöfritt. Dessutom börjar det torka upp där. Det är inte mycket som behövs för att jag ska bli glad. En vattenpöl som försvunnit under natten, gör mig överlycklig.

Framför oss har vi all hagmockning. Får sätta upp små mål, i mitt eget huvud, för att mäkta med. Sedan ska hagar lagas och sättas upp inför sommaren. Vips säger det så blir det grönt och så kommer sommarhästarna.

Veden, den där veden till nästa vinter. Ja, den ska huggas, kapas och staplas nu på våren.

Byggnaderna ska helst målas i maj månad.

Trädgården kommer i sista hand.

Vintern är ändå en ganska vilosam tid. Våren/sommaren är galet hektisk. Förstår inte att inte fler gillar vintern?! Längtar redan till nästa vinter och kanske kramar jag ut lite till av denna vinter. Genom att bege mig ut på fjället.

Trevlig helg!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"