Finkan


Igår lämnade jag in transporten för lagning. Det var några skruvar på baklemmen som inte längre fäste i balken. För att laga/komma åt måste man lossa gummimattan, då skruvarna sitter under den ut mot utsidan. 

Jag hade förberett mig på att det kommit in fukt och att luckan börjat ruttna. Hade bett försäljaren, Fredrik, kolla upp vad ny lucka kostade osv. Jag är väl känd för att ta ut det värsta i förväg, då är man förberedd, men...

Jag blev så förvånad när dom ringde upp mig från Kilremslagret, där jag lämnade in transporten, redan på eftermiddagen och meddelade att jag kunde hämta transporten. Den var fixad och räkningen gick "bara" på 1400 kr. Hade räkna med ny lucka och en saftig räkning på 10000 kr. Snacka om överlycklig!

Jag är så beroende av min transport, vill kunna åka och träna, behöver den för att hämta spån och hö. Så att vara utan transport i flera veckor, kräver sin planering. Så jag var redo för ett liv utan transport och nu fick jag tillbaka den samma dag. Så glad och nöjd!

Transporten är dessutom en säkerhetsfaktor. Om en häst blir sjuk, vill jag ha en fungerande transport på gården så jag när som helst kan åka iväg till veterinären.

Anledningen till min totala miss i kalkylen är väl också att jag lämnade in transporten i våras, för åtgärd, på en annan verkstad. Dom skulle se över broms och belysning. Dom hittade inget fel på broms, där fanns inget att åtgärda. Dom fixade elen som glappade, fungerade ibland men inte alltid. Den blev jättebra och har fungerat klockrent efter det. Men räkningen gick på 8000 kr. Hade då förväntat mig en räkning på max 2000 kr. Det tog dessutom en vecka att fixa. Så pga detta hade jag inte så höga förväntningar denna gång.

Men Kilremslagret i Östersund levererade!!!

Min transport är från 2003, den har sina år på nacken. Har börjat fundera på en ny, men denna djungel, har ni några tips. Vad är bra och dåligt med era transporter?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"