Det här med färg


Thruma 

 Var tvungen att titta på färgförväntningarna eftersom jag igår vågade mig på att önska, av kommande fölungar.

Stáli och Sandrós har faktiskt 25 % chans att ge fux, det trodde jag inte, men även 25 % chans till rödblack. 12,5 % chans till svart, brun, musblack eller brunblack, dvs vardera 12,5 %.

Stáli och Thruma har hela 50 % chans till fux. 26,7 % chans till svart, 22,1 % chans till brun. Sedan finns det chans till både silverbrun och silversvart, men den chansen är så ofantligt liten, 0,5 % resp 0,6%, så det tror jag inte alls på.

Stáli och Sandrós kommer mycket troligt att ge en avkomma med  vackert huvud, bra hals, mycket man/svans. En ridhäst med fin form, bra tölt, mycket bra galopp och väldigt lite pass, men anlag ändå.

Stáli och Thruma kommer också att kunna ge en avkomma med vackert huvud och bra hals. Bluppen säger också att det finns chans till mycket man/svans, men tittar man på Thrumas lilla lugg, så tror jag inte chansen till lugg är så stor om det blir ett sto. Som ridhäst blir det mycket troligt en häst med fin form, bra kort tölt och massor med pass. Thruma har jättemycket pass i sig och i sin stamtavla, det är ju det jag var ute efter med henne. En riktig passkanon. Men stressen som utvecklats i henne gör att jag inte vill plocka fram någon passhäst i henne, tyvärr.

Båda stona har stjärn, men det har inte Stáli, så 50 % chans till tecken i pannan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"