Avelsbedömningar 2015

Pjakkur från Valne gård, bedömning 15 juni 2010, på Wången
I år har jag avsagt mig ansvaret för avelsbedömningen på Wången. Har en jubilar till sambo och troligtvis kommer vi inte vara hemma Wången-veckan. Så därför har jag lämnat över ansvaret till andra personer.

Vet inte hur många år jag varit med och arrangerat avelsbedömningar men första gången var på Ovalla travbana, 2002, satt i sekretariatet redan då. Den gången med skräckblandad förtjusning. Minns så väl när ett sto som heter Perla skulle visas, just då ville speakern gå på toa och jag skulle ta över. Fy attan hennes far hette Ögri frá Auðsholtshjáleigu och jag hade ingen aning hur jag skulle uttala detta hemska gårdsnamn. Säg det snabbt, så hör ingen att du säger fel, skrek speakern, halvvägs till toaletten.

Några år senare åkte jag till gården Auðsholtshjáleigu på Island och det var ett stort nöje att få lära mig uttala gårdsnamnet. Krissa fick ta det flera flera gånger mycket långsamt. Men nu sitter det utan skräck på tungan.

Nu förtiden arrangerar jag avelsbedömningar enbart med förtjusning, utan skräck. Men har lovat mig själv att aldrig ta på mig speaker sysslan. Sitter hellre bakom tangenterna, där trivs jag, som Ferdinand under sin korkek.

Men "nird" som man är så kommer jag väl närvara på någon/några av dom andra visningarna. Kan ju inte låta en hel säsong passera utan att vara på en visning. Alla datum är inskrivna i kalendern, man vet ju aldrig.

Följande datum gäller:
14 – 16 april, Margaretehof, Skåne
28 – 31 maj Romme, Borlänge
9 – 11 juni, Wången, Jämtland
12 – 14 juni, Backome, Falkenberg

Preliminära datum:
3 - 5 juli, Sundbyholm, Eskilstuna
Början av september i  samband med Gædinga-SM, Säve, Göteborg. Datum ej fastställt.

Ps. När jag laddade upp bilden på Pjakkur fick jag mig en tankeställare. Visades 2010, för fem år sedan. Men attan, vart tar tiden vägen, Pjakkur gick ju här i hagen hos oss som unghingst. Det var ju nyss?! STOPPA KLOCKORNA...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"