Passkurs


För väldigt länge sedan anmälde jag mig till en passkurs och nu är det inte långt kvar. Jag kan "åka häst" som går i pass, jag vet vad det handlar om, men det finns så mycket mer att lära sig, små detaljer och grundträning. Precis som vi sitter och harvar med grundträningen i tölt, ska man ju också träna pass. Men pass är en så mycket svårare gångart att träna. För man kan ju inte sitta i pass och harva varje dag. Men det finns detaljer, övergångar, läggningar, nedtagningar, tempo genom att träna galopp osv.

Har gått kurs med Gummi en gång tidigare, men tvekade inte en sekund när jag såg kursen komma ut igen. Det ska bli så kul och vem är inte bäst på att lära ut om inte flerfaldige VM medaljören Gudmundur Einarsson. Som dessutom brinner för denna gångart.

Inplanerat är en teori- och clinickväll på Valne gård. Sedan en kväll med övergångar och läggningar i ridhuset, även det på Valne gård. Efter det flyttas kursen utomhus och då kommer vi hålla till på Wången, med träning både på ovalen och passbanan.

Tror att jag tar med mig Stáli, nu ska vi prova på den femte gångarten. Jag har gjort ett par passläggningar på honom tidigare. Men tränat det har vi inte gjort och absolut inte ridit pass. Vi har ju hittills fokuserat på grundstyrka och tölt.

Min tanke/dröm är ju att ha Thruma som passhäst. Men är rädd att hon blir för stressad av denna gångart. Hon är ju en väldigt lättstressad dam. Annars har ju hon den perfekta stammen som passhäst.

25 april kör vi igång...

Bild: Lånad från Valne gårds hemsida www.geinarsson.se 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"