Kurs/ERFA



Igår hade Länsstyrelsen och LRF kurs här hos oss. 

Hade själv anmält intresse till kursen och fick då frågan om dom kunde få vara här hos oss. Eftersom kursen skulle vara utomhus, så kändes det inte som nått problem alls.

Kursen skulle handla om bete, foder, hästar som betesdjur och gödsel. Ett lämpligt ställe tyckte dom eftersom vi har många hästar på bete och fina beteshagar.

Det kom ca 18 stycken och detta var tillfälle tre. Kursen blev lite vad deltagarna gjorde den till. Deras intresse och deras frågor/funderingar.

Just vid detta tillfälle var det en höleverantör, två kobönder och resten hästägare.



Ninni på Länsstyrelsen var hit tidigare i veckan och tittade på hagarna. För att lägga upp en plan. Hon är fantastisk. Själv ser jag grönt gräs och lite blommor i hagen. Hon går omkring i hagen som jag gör med en påse smågodis. Åh, titta här och titta där. När man går med henne så börjar man själv se helt andra saker än bara grönt gräs. Nu ser jag en blomma, men kan inte vad det är för blomma, ser ytterligare en blomma och kanske har jag lärt mig vad just den heter. Sen får proffsen fortsätta guida mig vidare så det blir bra och rätt i slutändan.



Länsstyrelsen har tagit fram en plansch med bra växter på ett bra bete. Det är som att leta hö i en höstack, när man inget kan. Men har lärt mig massor på dom här dagarna med Ninni på besök. Så kul.



Nu har jag börjat pricka av växter från planschen. Därför står det nu nummer på bilderna.



Vi har 6 st sommarbetes fållor. Tre till ston och tre till hingstar. Dom är totalt 12 hk.

Fick återkoppling idag och tre av våra betesfållor är riktigt bra. Dessutom fick vi veta att vår sämsta är i klass med dom flestas bästa. Det berömmet tog vi åt oss av.

Det är skönt att få lite beröm för allt slit. Vi lägger ner mycket tid på att mocka hagar, betesputsa, slå av brännässlor, plocka skräppa, prampa ner, rensa sly, dika, planera, växelbeta osv.

Allt började med ett stoföl, som vi tyckte skulle få gå i flock och växa upp. Sen blev det ungston och sen unghingstar.



Tack till alla som kom. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"