4 månader till fölning


 Mars, april, maj och juni, första veckan i juli blir det! Det känns fortfarande helt overkligt att vi ska ha föl igen i sommar. 2014 var sista året som vi fick föl. Det är ett långt uppehåll.

Det syns inget på stona ännu, speciellt om man inte vet om det. Kanske är dom lite rundare än vad dom skulle vara om dom var "ridhästar". Men dom ser ut som "vanliga svenska islandshästar". Inte slimmade och inte feta. Vet man om det tror man sig ana en liten mage längre bak, än vänligt. Men jag tror faktiskt att det är lite extra mat som putar.

Fuxstoet på bilden ovan är en avkomma efter vår fina hingst Ómur. Henne hade jag gärna velat köpa. Men när hon såldes av uppfödaren, hade jag inte pengar och tillfälle att köpa en unghäst. Så hon såldes till Göteborgstrakten. Där går hon nu som avelssto efter en fin 2:a klass bedömning. 

Har faktiskt ringt ägaren och frågat om hon ville sälja, men det ville hon inte. Så hon verkar nöjd :)

Vi har plats i vår stoflock till sommaren. Än så länge tre ston med föl. Helt parasitfria beten eftersom det inte gått hästar där på flera år.

Jag tar inte emot andras fölningar i år. Eftersom vi haft ett så långt uppehåll, så vill jag bara ha mina egna. Men när stona väl har fölat är dom välkomna hit för att gå i flock, på bra beten, och låta fölen få leva och leka i en mycket naturlig miljö. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"