Dagarna går...



Nu har Stáli varit hemma i en vecka och allt går bara fint. Vi har just nu lite provisoriska hagar. Har inte hunnit få till det exakt som jag vill ha det med två hingstar på gården.

Han får god tid på sig att acklimatisera sig, men, vill få till det rätt från början så jag slipper en skrikig och stökig hingst i framtiden. Rutiner, tydlighet och ledarskap. Fast har en fördel då jag har en lugn hingst från början. Men visst kaxade han till sig när han kom hit hem.

Markarbetade honom dom första dagarna, för egentligen känner jag honom inte så väl. Han är född här, men som föl håller jag inte på med dom så mycket. Sedan har han varit i hingstflock, på Valne gård, varje vinter och här på sommaren. Men inte då heller håller jag på med dom så mycket. Kollar hingstarna dagligen 1-2 gånger, men något pyssel och umgänge blir det inte. Dom får vara hästar under sin uppväxt.

Sedan har han blivit inriden och tränad på Valne gård, jag har träffat honom ca 1 gång i månaden under hela denna tid. Så absolut att vi behöver lära känna varandra, det är ju som att få en ny häst. Det tar tid och det får ta tid.

Red här hemma på honom för första gången i början av veckan och det gick bra. Men lite nervös var jag allt. Ridningen är inte prio ett just nu, men skall absolut lägga in dom passen också. Men han förtjänar också en lite lugnare period efter avelsvisningen. Vila nu eller vila i höst, och har då valt halvfart nu och kortare vila i höst.

Prio 1 är lastträning, just nu. Han har varit hemsk att last på transporter med lemm. Avskyr hästar som inte går på transporten lugnt och fint, på 2 sekunder. Det är också en enorm skaderisk. Så igår började vi jobba med det. Stressad var han från början, men vi slutade inte förrän jag hade "skickat" in honom en gång, lugnt och fint. Då var jag nöjd och belöning blev lite grönbete. Nöjd ägare, nöjd häst!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"