Träckprovssvar


Igår kom svar på träckprovet och enbart Júlia behöver avmaskas av mina hästar. Hon låg dessutom alldeles på gränsen.

Var tvungen att ta fram gamla träckprovsresultat för att kika lite på historiken. Júlia har legat på samma nivå både vår och höst i tre års tid. Henne har vi avmaskat varje gång pga detta. Ómur däremot är inte avmaskad en enda gång under dom senaste tre åren. Júlia har under alla dessa år gått i en relativt stor hage, medan Ómur går i en ganska liten hage. Jag minns faktiskt inte när jag avmaskade Ómur senast. Har tyvärr inte sparat underlag längre tillbaka än våren 2016.

Tidigare, med två avelsston, kunde jag se ett mönster. Alla Hraffas avkommor, bla Júlia, hade alltid prasiter i sin tarmflora. Medans Gígjas avkommor aldrig hade. Nu har jag inga av Gígjas avkommor kvar så kan inte följa det längre.

I år har vi mockat hagarna inte bara två gånger om året, utan mockat minst en gång i veckan hela sommaren. Ibland oftare. Men det gjorde alltså ingen skillnad på Júlia.

Fundering, ska jag kosta på dessa två hästar Júlia och Ómur, träckprov varje gång eller ska jag bara gå på tidgiare resulat? Varannan gång, vartannat år?

Dom andra har jag inte lika många träckprov på eftersom alla varit borta på träning osv olika perioder i livet. Men just Júlia och Ómur har varit med på varje träckprov tre år i rad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"