Thruma flyttar idag

Idag kom Anna och hämtade Thuma från Jemthagen.

Thruma är 6 år och vår enda stoavkomma efter vår Ómur. Minns det som igår, den dagen hon föddes. Jag var tvungen till Sundsvall och jobba över dagen. Tvingade sambon jobba hemifrån, eftersom det var så nära fölning. Kom hem kl 21 och 21.15 fölade Gigja. Det var en fin kväll i maj. Samtidigt som hon fölade drog en udda dimma in över byn. Hon skulle heta Dimma. Men tyckte Dimma var lite trist, på svenska, så nästa morgon ringde (satt i bilen) jag till Gummi och frågade, vad heter dimma på Isländska? Han sa Thokka, det var fint, jag kom till jobbet, skrev upp namnet. Men mindes fel och skrev Thruma istället. Thruma betyder inte alls dimma. Men när jag en vecka senare fick reda på mitt misstag, var det försent att ändra. Hon var redan en Thruma, även om jag fortfarande tycker att Thokka är finare. Men hon är den finaste Thruma jag känner.

Lite sorg i hjärtat har jag allt.

Hade sett fram emot, att avelsvisa henne och senare ha henne som passhäst på tävlingsbanorna. Med dom föräldrarna finns det förutsättningar.

Hon har en fin stamtavla, som faller mig i smaken, så hade även velat avla på henne i framtiden.

Nu ville inte min kropp samarbeta i mina planer, så istället blev det försäljning.

Thruma fick istället flytta till Anna. En ung ambitiös tjej som kommer ha stor glädje av henne. Dessutom får Thruma flytta till sin mamma. Anna äger ju även Gígja, sedan några år tillbaka.

Det här blir jättebra, bara jag får smälta det, i några dagar. Men självklart, en egen uppfödning medför alltid ett litet hål i hjärtat, speciellt ett fuxsto med stjärn. Så grymt söt och snäll.

Lycka till Anna och Thruma.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"