Rakad Rakel

Jag brukar inte raka mina hästar. Förutom när jag vet att jag ska rida mycket i ridhuset under vintern, då har jag kunnat raka lite på halsen. Vissa år har jag ju ridit varannan onsdag eller fredag i ridhuset på Wången och utöver det haft flera kurser inbokade. Då har det passat sig att klippa ridhästarna på halsen, men inge mer.

I år gör jag ett litet projekt på Rakel. Ska se om jag kan underlätta för henne. Hon fäller pälsen så otroligt sent och nu får vi se om det blir bättre/lättare med lite rakning. Hon börjar i försig att fälla tidigt men fäller långsamt och håller därmed på länge. Med en till två rakningar i höst, kanske det blir lite mindre för henne att fälla till våren.

Nästan hela kroppen blev det förutom huvud, ben och vid sadeln. Vid sadeln försökte jag göra den traditionlla vojlockformen, men ack så fult det blev. Måste nog forma om den lite. Under halsen, i närheten av ganascherna blev det inte heller så snyggt, fröken tyckte det var obehagligt och vägrade stå still när jag var där. Men i övrigt så. Skulle behöva komplettera med fler olika storlek på skären, för lite randig blev hon.
Rakels högra baklår

Kommentarer

Gun sa…
Kul att fler har randiga hästar ;) Det försvinner efter nån vecka. Har en mindre klippsax som jag använder nära huvud o på andra "trånga" ställen, du kan låna den om du vill,plinga om du ska förbi nått./Gun

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"