Hur många hästar?

Imorgon skall HNS presentera hur många hästar det finns i Sverige?!

Som ID-kontrollant och Agria ombud i Jämtland vet jag att det finns hästar, åtminstone i Jämtland, som inte folk vill registrera. När vi började med ID-kontrollerna och passkravet, så var min tanke att kanske om 30 år så har vi alla (nästan) hästar i systemet och kan få en siffra på hur många hästar det finns. Nu har det gått ca 10 av dom 30 åren.

Men redan imorgon lovar HNS att presentera denna siffra?! Då blir jag tvungen att ifrågasätta och skickar en lite fråga/fundering - hur skall detta gå till och hur exakt är den siffran? Åtminstone här i Jämtland finns det jättemånga hästar som fortfarande är oregistrerade, turridningshästar, gamla hästar osv.

Får då till svar att Jordbruksverket skickat ut en enkät till alla fastighetsägare. Jaha, jag är fastighetsägare och har ingen enkät fått. Bara hos mig diffar denna statistik med 9 hästar.

Är du fastighetsägare? Har du fått en enkät om ditt häst antal?

Hur många fastighetsägare har fått och skitit i att skicka in, för att dom inte äger någon häst utan endast lånar ut stallet/marken och skiter fullständigt i hur många hästar där står...

Imorgon får vi alltså ännu en gång en siffra som diffar, ca 285 000 hästar, var det förra gången mätningen gjordes på samma sätt.

Jag väntar glatt i ca 20 år till, då kanske vi får en siffra som stämmer och det kommer att vara långt över 285 000 hästar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Råd efter kastrering av hingst