Hantverk


En liten bild från stallet. Våra krokar är gjorda av gamla hästskor som jag målat i svart. Böjt i ändarna så dom sticker ut lite och detta gör att det går att hänga grimmor och dyl på dem. Enligt SvRF är dom inte godkända ur säkerhetssynpunkt, enligt dem skall krokar vara av mjukt material. Men dom här duger gott och väl hos oss.


Grimman till vänster är en helt vanlig repgrimma med grimmskaft, båda från Granngården. Det flätade grimmskaftet är ett av mina favoriter. Gjort av Helen, som tidigare bodde i Järpen. Detta grimmskaft såg jag första gången på travet när jag var prisutdelare på Jämtlands Stora pris, alla deltagare fick ett grimmskaft med hästens namn ingraverat. Det blev något som jag bara måste ha. När jag sedan råkade på Helen några år senare, så var det självklart att jag skulle beställa mig ett eget grimmskaft av henne. Men ångrar att jag inte beställde fler... Grimmskaftet är mjukt, smidigt och kraftigt, med egen gravyr på.


Nästa är en helt vanlig lädergrimma, inköpt på VM i Norrköping, supermjuk. Det som hänger längst till höger är en "visningsgrimma", handgjord av Hreggi Eyvindsson. En grimma som är vacker i samband med fotografering tex. Rundsydd, mjuk och går att anpassa smidigt i storleken. One size med andra ord. Såg denna grimma första gången när jag var på Audshóltshjauleigu på Island, där det var så flott när dom visade upp sina hästar för oss. Lätt att sätta på.


Tänk om man kunde det här med hantverk. Det är oftast det som håller i längden, gjort med känsla (och kärlek).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"