Clinicen gav inspiration

Clinicen jag var på häromdagen på Wången, gav mig ny inspiration. Alltid lika kul! Inspirationen kom mycket från att träffa vänner som var possitivt inställda till den kurs dom gick och dom instruktörer dom red för. Stämningen var hög och god - en riktig inspirationskälla!

Clinicen skulle handla om ridning på stångbett. Men handlade även om en gammal "hjälptygel" som jag glömt bort och hängt undan - halsringen.

För många många år sedan när jag fortfarande red på vanlig häst på ridskolan, red jag för en instruktör som heter Kajsa Ränkfors. Kajsa är Tteam instruktör och håller på med centrerad ridning. Kajsa introducerade "halsringen" för oss på den tiden. Tyckte på den tiden att det var ganska meningslöst, men har med några års mellanrum tagit fram den igen och provat den på olika hästar. Den har faktiskt varit framme i samband med inridningen av varje häst här på gården. Men den har alltid hamnat åter på hyllan för att samla damm.

För några år sedan var jag till Hólar på Island och där hade dom tagit fram denna halsring och alla elever fick lära sig använda den. När jag kom hem från den resan, tog även jag fram min halsring, ännu en gång. Men efter ett tag hamnade den åter på hyllan igen.

Nu på clinicen presenterade Atli denna halsring igen och denna gång fick jag åter inspiration och åkte hem och plockade fram den. Kanske är jag redo denna gång för denna hjälptygel?! Ibland behöver man få vissa saker inpräntade många gånger i huvudet, inte för att man inte gillar dem utan mer för att man inte är mogen.

Ómur har aldrig haft halsring, men idag provade jag och skall prova flera gånger.

Stångbettet då, det var ju det clinicen skulle handla om. Ett bra hjälpmedel för att komma åt hästens överlinje, använd på rätt sätt. Lär hästen att förstå dess inverkan innan den börjar användas och lär dig själv att använda det. Eftergiften är så viktig! Inget jag kände att jag var mogen för eller behövde använda, ännu!

Ha kul med era hästar - var budskapet!

Bilden hingsten Kjarni frá Audsholtshjáleigu, e Sveinn-Hervar frá Túfu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"