Åh vad jag är glad...


Nä, det har inte kommit föl ännu utan jag är glad för att det tinar med rasande tempo nu. Vi har så otroligt mycket snö här just nu, så ett tag var jag orolig att det inte skulle vara borta till månads skiftet april-maj, när vi beräknar fölningar.

Men nu när det väl har börjat tina så ser jag hur fort det går. Helt underbart! Dom som vill åka skidor kan fortfarande göra det i fjällen, men låt oss här hos oss få slippa nu och få torrt.

Vi beräknar fölning för två ston i månadsskiftet april-maj och den tredje ungefär en vecka efter. Men redan från den 22 april kan vi börja vänta, om man nu kan säga så exakt på dagen. Men i allafall, några referensramar måste man ju ha att gå efter.

Så när vi kommer hem från Island, den 6 april, då är det inte långt kvar.

Bilden ovan är från 2005, när Hraffa fick Meyla. På bilden är hon endast några minuter gammal. Det är våran granne Marie som lyckats ta en hel serie med bilder från fölningen. Bilderna är så korrekta så dom skulle kunna ingå i ett utbildningsmaterial för fölning. Kul att ha och ett jättetack till Marie. Själv satt jag bara i halmen och fotograferade med det mänskliga minnet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"