Träckprov mm



Det är höst och tiden rusar iväg. Det blir mörkare och mörkare, marken är vissa dagar lerig och andra dagar frusen. Första snön kom den 19 oktober i år. Nästa snö utlovas imorgon.

Det händer mycket på gården även om jag inte hinner uppdatera allt. Är mer aktiv på Instagram om ni vill följa oss dagligen.

Stona och fölen är verkade. Fölen var jätteduktiga. Fölen är även avmaskade för andra gången dvs 16-18 veckors avmaskning. Ett ypperligt tillfälle att få in fölen på stall, sätta på grimmor och lyfta hovar. I övrigt hanterar vi inte fölungarna så värst mycket. Just nu tycker dom att blåpåsar med hö är jätteläskigt, dessutom pannlampor. Men dom vänjer sig sakta men säkert. 

Träckprov är gjort på dom vuxna och Stáli avmaskas mot bandmask i övrigt ingen avmaskning på dom andra. Vi mockar hagar ända tills skiten fryser eller täcks av snö. Allt för att få så rena träckprov som möjligt. För egentligen vill man ju inte spruta i dom giftet, som avmaskning är.

Stáli har fått årlig genomgång av sina tänder. Samtidigt böjde vi igenom hans ben, både högt och lågt, för att se att säsongen inte gjort någon skada. Stonas tänder kommer vi att kolla i februari, efter avvänjning och innan dom sätts igång igen som ridhästar.

Jag funderar kring en Creepfeeding för fölungarna. Hinner vi i helgen så provar vi bygga en sån. Får vi till mina tankar till något bra så ska jag visa er.

Jag funderar även på att testa en sån där slowfeeding "box". Är lite emot att hästarna skall äta "långsamt". Vill helst ha många-många men små-små portioner. Tror mer på "boxarna" som släpper ut mat efter ett visst klockslag. Men då behöver man el till hagen. Har aldrig gillat dom här nätsäckarna man lägger runt höet, mer skada än nytta. Testade en sån på Bruno som stod på box i tre månader. Men nej, inget för mig och mina hästar.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"