Tävlingshelg


Hemma efter en tävlingshelg i Umeå, på Umeå Icelandic Horse Meeting. I år var tävlingen förlagd utomhus på Umeås travbana, men i vanliga fall är tävlingen inomhus. Vädrets makter var inte med arrangörerna från början, det vräkte ner i fredags. Banan blev tung och geggig, vilket dock bättrades på dag för dag. Jag var glad att jag inte startade i fredags utan hade mina uttagningar på lördagen.

Detta var första gången jag och Stáli gjorde en längre resa tillsammans. Han stod som ett ljus i transporten, 5 timmar dit och lika långt hem. Däremot tog hans ben skada av att stå på box i tre dagar. Han blev tjock och svampig. Något jag måste lära mig av och förbättra till nästa gång.


Vi startade i en töltgren (T3) och en fyrgångsgren (V2). Vi har i år jobbat med galoppfattningar, vila i steget i skritt och att kunna trycka på i traven utan att "jag" ska tappa balansen. Förutom grundform, takt och samling som alltid varit grunden. Så därför är jag väldigt nöjd med att galoppfattningarna suttit som en smäck i helgen. Jag är jättenöjd med skritten som vi visat på banan. Även om inte domarna har gillat vad dom sätt, så har jag varit nöjd. Skritten är vår svagaste punkt.

Vi har fått mycket beröm från "publik", för mig okända människor som kommit fram och givit oss fint beröm. Mestadels om Stális skönhet och hur snäll han är som hingst. Blir så stolt :)



Galoppen har vi fått mellan 5,5-6,5 poäng för, jättenöjd. Traven mellan 5,5-7,0, jättenöjd.

Tölten har varit väldigt varierande allt från 4,0 till 6,5. Vi är på gång, vi är ojämna, men med mer träning ska vi nog jobba ihop detta. Jag har ändrat lite boots och vikter, i ett ojämnt underlag. Kan inte säga att jag känt mig trygg i mina val. Jag får heller inte glömma bort att han bara är 7 år. Det är grunder vi jobbar med fortfarande...


Till vintern har jag hittat nya mål att träna på. Poängen har blivit sämre ju längre helgen gått. Så vi behöver bygga mer styrka, ork och bärighet i vinter. Så vi orkar en hel helg. Speciellt känner jag att han blir för lång för mig. Jag orkar inte hålla ihop honom och det orkar han inte själv heller.

Då underlaget var svårt, tungt. Speciellt halva banan, ena kortsidan. Så syns det också på poängen vilken domare som suttit var och givit sina poäng. Jag har väldigt tydligt fått bättre poäng på den torrare kortsidan.

Jag bytte också boots till lite tyngre, när banan torkade. Samtidigt som Stáli kanske blev tröttare. Ett svårt val, som kanske blev fel...

Överlag är jag glad och nöjd efter helgen. Stáli har varit snäll och skött sig. Många har uppmärkasammat att han går omkring och småpratar men han sköter sig som hingst. Jag har fått umgås med trevliga vänner i Umeå. Resorna har gått jättebra. 

Nu varvar vi ner lite gran under oktober-november, går på lite "halvvila". Tänker hålla igång Stáli med tre pass i veckan under senhösten.


Foto: Ridbilderna har Sara Hiltunen fotograferat och bilden med prisrosett har Elin Kämpeback fotograferat.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd